Vår Politik | Sverigedemokraterna i Örkelljunga

Vår Politik

Vår politik i Örkelljunga

Här kan ni se våra lagda motioner och andra politiska evenemang som skett i föreningen.

• Budget för Örkelljunga 2017

Som enda parti la Sverigedemokraterna en egen skuggbudget till de övriga partiernas gemensamma budgetförslag.

Förslaget finns att läsa i sin helhet via länken nedan:

Klicka här för att läsa budgeten: https://orkelljunga.sd.se/wp-content/uploads/sites/102/2016/12/Budget-2017-2019.pdf

Sverigedemokraternas budget för Örkelljunga kommun

samt flerårsplan 2018 – 2019

KF gruppen vid hjälmsjön

Vi arbetar för ett tryggare Örkelljunga!

(På bilden saknas Blagoveska Poulsen, Ulf Nilsson och Mogens Poulsen)

Helsingborgs dagblad skrev om budgetdebatten här: http://www.hd.se/2016-11-29/sju-mot-en-i-budgetdebatt

• SD föreslår att minska kommunfullmäktige i Örkelljunga

Genom en motion till kommunfullmäktige så föreslår vi att minska antalet i kommunfullmäktige till 25 stycken. Anledningen är givetvis att vi ser möjligheter att spara pengar som då kan användas till skolan istället.

Motion:

Minska kommunfullmäktige

Motion till Örkelljungas kommunfullmäktige.

Örkelljunga har ett av Sveriges i särklass största kommunfullmäktige sett till antalet invånare. Om till exempel Helsingborg skulle ha lika många representanter per invånare som Örkelljunga har skulle deras kommunfullmäktige bestå av över 400 ledamöter. Sverige har representationsdemokrati, vilket innebär att man utser personer att föra fram åsikter i fullmäktige. Då ytterst få av kommunfullmäktiges ledamöter normalt är direkt delaktiga i debatten, kan det knappast anses vara ett demokratiproblem om antalet minskas. Att konkurrensen kring platserna ökar är tvärtom bra då det gör ledamöterna mer måna om att leva upp till sina väljares förväntningar vilket till och med kan förstärka och förbättra debatten jämfört med hur det är idag. Mycket av dagens politikerförakt grundar sig i känslan av att ledamöterna är självutnämnda utan att ha ett förankrat stöd bland folket.

Det är därför Sverigedemokraternas uppfattning att Örkelljungas bör minska sitt förhållandevis stora kommunfullmäktige.

Sverigedemokraterna föreslår kommunfullmäktige att besluta:

Att minska antalet ledamöter i kommunfullmäktige.

Att antalet ledamöter ska fastställas till 25 stycken.

Tommy Brorsson, gruppledare SD

______________________________________________

Motionen nämns i HD här: http://www.hd.se/2016-10-19/sd-vill-banta-fullmaktige

Själva motionen finns i sin helhet här: Minska fullmäktige 25 ledamöter

Mer info
  • Vi vill se ett helhetsgrepp för vårdcentral, folktandvård och äldreboende

Flera partier har motionerat och kommit med förslag rörande både en ny vårdcentral och en ny folktandvård i Örkelljunga. Vi vill från SDs sida även ge vår bild av hur vi vill ha det. Vi skulle helst se att man gör ett samarbete med regionen och bygger både vårdcentral och folktandvård i direkt närhet till det äldreboende som ska byggas. Det kan, om det är lämpligt, eventuellt även läggas i samma byggnad.

Sverigedemokraterna i Örkelljunga har med anledning av det lämnat in följande motion till kommunfullmäktige i Örkelljunga:

Ta ett helhetsgrepp för vårdcentral, folktandvård och äldreboende i kommunen

Motion till Kommunfullmäktige i Örkelljunga:

Sverigedemokraterna vill se ett samlat grepp vad gäller vårdcentral, folktandvård och det nya äldreboendet i Örkelljunga.

Flera andra partier har motionerat om både folktandvård och vårdcentral i olika sammanhang. Vi ser dock helst att man ser till hur man får den bästa helhetslösningen. Därför vill vi att man utreder hur vi tillsammans med Region Skåne kan få den bästa helhetslösningen. Genom att placera vårdcentralen och folktandvården i anslutning till det nya äldreboendet så kan man samordna funktioner och få en välfungerande enhet där våra äldre har den service som ofta efterfrågas.

Sverigedemokraterna i Örkelljunga föreslår därför:

Att kommunen ska utreda möjligheten att i samarbete med Region Skåne ta ett helhetsgrepp för vårdcentral, folktandvård och äldreboende.

Tommy Brorsson

Länk till motionen: Motion VC FT och Äldreboende

• SD vill laglighetspröva avsiktsförklaringen om höghus i Örkelljunga

SD i Örkelljunga har genom Tommy Brorsson och Mikael Eskilandersson begärt laglighetsprövning av avsiktsförklaringen mellan Örkelljunga kommun och  Fastighets AB 3Hus. Detta då SD anser att en sådan avsiktsförklaring borde ha föregåtts av politiska diskussioner kring kommande utseende och utveckling i byn. Nu ställs partierna inför ett färdigt förslag, att godkänna eller förkasta och som är svårt att påverka på detaljnivå. Förslaget är dessutom långtgående och detaljerat, till och med på var byggnader ska ligga och hur många våningar de ska ha, samt vilka användningsområde som kan komma i fråga. Eftersom de förtroendevalda är valda att just ansvara för utvecklingen av orten, så är det oacceptabelt att ett enskilt kommunalråd tar sig rätten att ensam besluta om utvecklingen, som Carina Zachau gjort i detta fallet, särskilt då kommunalrådet endast företräder en mindre del av fullmäktige.
    Höghus centrum

Vision eller skräckexempel?

SD har ännu inte som parti tagit ställning till vad vi tycker om det förslag som tagits fram, utan vänder oss i dagsläget emot sättet det tagits fram på. Vi vill se en bred diskussion kring kommunens utveckling där alla partier får ge sin bild av hur de tycker kommunen ska utvecklas. Det är det politiken är till för och vi accepterar inte att kommunalrådet struntar i att ens tillfråga den politiskt valda församlingen, i en så här viktig fråga.
    Laglighetsprövning:
    _______________________

Till Förvaltningsrätten i Malmö

2016-02-29

Överprövning/Laglighetsprövning av den avsiktsförklaring som Örkelljungas kommun ingått utan tidigare politiska beslut eller diskussioner. Först i efterhand har politikerna i KSAU fått möjlighet att komma med synpunkter, efter att kommunen genom avsiktsförklaringen bundit upp sig kring en mängd riktlinjer.

Från KSAU protokollet 2016-02-17, efter att kommunen redan undertecknat avsiktsförklaringen.

”Avsiktsförklaring

Överenskommelse gällande denna avsiktsförklaring har träffats mellan

Örkelljunga kommun och Fastighets AB 3Hus Bronsgatan 4, 265 22

Åstorp.”

Vi vill få prövat om kommunalrådet tillsammans med tjänstemännen har rätt att, utan föregående diskussioner och/eller beslut i den politiska församlingen, binda upp kommunen med en långtgående avsiktsförklaring med kommunalrådets favoritbolag.

Vi anser att detta är en politisk fråga som bör behandlas av politikerna som är folkvalda i kommunen, innan det undertecknas och inte enbart av ett ensamt kommunalråd. Detta för att de folkvalda ska få möjlighet att komma med synpunkter och åsikter innan kommunen bundit upp sig kring vissa riktlinjer eller en viss utförare. Det är demokratiskt viktigt att det är politikerna som styr kommunen och inte kommunalrådet tillsammans med tjänstemännen.

För Örkelljungas politiker blev detta känt först genom att tidningen skrev om planerna, som fram tills dess hållits hemliga för de beslutande i kommunen.

Vi yrkar att förvaltningsrätten upphäver avsiktsförklaringen.

Undertecknat: Mikael Eskilandersson och Tommy Brorsson

__________________________________________

• 8 miljoner mer till skolan i Sverigedemokraternas budget

Sverigedemokraterna gör stora satsningar på skolan och äldrevården i sin budget. 8 miljoner mer än Sju-klövern (Alliansen + Rödgröna) och en total satsning på utbildningsförvaltningen med närmare 11,7 miljoner mer än tidigare år. En ny utredning visar också att det är möjligt att göra en besparing på socialförvaltningen med 7 till 12 miljoner årligen samtidigt som man höjer kvalitén på äldrevården och hemtjänsten.

Utöver det vill vi bland annat satsa på följande:

Nytt dagis i anslutning till Tockarps skola.

Närodlad och svenskt kött i kommunens alla kök.

Förbättrade skolskjutsar.

Rätt till daglig utevistelse för alla äldre.

Alla handlingar till kommunpolitikerna skickas som PDF-filer istället för post.

Plus mycket mer som finns att läsa i vår kompletta budget på nedanstående länk.

Sverigedemokraternas budget för Örkelljunga kommun 2016-2018

Mer info
  • Örkelljungas kommunfullmäktige beslutar ta emot fler ensamkommande flyktingbarn

Tydligen tycker de övriga partierna inte att Örkelljunga tagit emot tillräckligt många flyktingar och ensamkommande. Trots att man själv beräknar antalet flyktingar som kommit till kommunen under det senaste ett och ett halvt året, till mer än 450 stycken totalt och att man i kommunen idag har 72 ensamkommande flyktingbarn så var samtliga övriga partier ense om att höja antalet flyktingbarn.

Motiveringen var lika diffus och märklig som vanligt. Eftersom migrationsverket kommer att få möjlighet att placera fler flyktingbarn i kommunen mot kommunens vilja så kan vi höja antalet självmant och därmed skulle man föregå migrationsverkets beslut. Vad man inte då tänker på är att migrationsverket troligen kommer att använda sig av tvång först efter att alla frivilliga platser är fyllda och då riskerar alltså Örkelljunga kommun att få ännu fler. Sverigedemokraterna var ensamma om att motsätta sig beslutet och reserverade sig mot beslutet enligt nedanstående:

Reservation:

Reservation mot fortsatt frivilligt mottagande av så kallade flyktingbarn till Örkelljunga

Reservation från Sverigedemokraterna, kommunfullmäktige 2015-10-26:

Verksamheten med att ta emot så kallade ensamkommande flyktingbarn i Örkelljunga har under de gångna åren varit långt ifrån problemfri. Det har under den tid som kommunen sysslat med mottagande blivit uppenbart att kommunen helt saknar möjligheter och kunskap att hjälpa dessa människor på ett bra sätt. På boendet har det förekommit diverse missförhållande, så som skadegörelse, drogmissbruk och även övergrepp av sexuell natur ska ha förekommit, vilket givetvis är helt oacceptabelt och gör det omöjligt för oss att ställa oss bakom att verksamheten tillåts fortsätta, än mindre utökas.

Ekonomiskt har verksamheten tenderat att kosta mycket mer än beräknat. I Socialnämnden redovisas en kostnad på uppemot 2300kr per dygn och samma summa återkommer i KS underlag. Det är en kostnad som vida överstiger den ersättning som kommunen får per barn och verksamheten orsakar därmed en kraftig kostnad även för kommunen. För att verksamheten ska hålla budgeten så krävs enligt samma underlag att kostnaden inte överstiger 1600kr per dygn, alltså en differens på upp till 700kr per barn och dag (över 250 000kr per år och barn) och uppemot 44% högre kostnad än beräknat.

Migrationsverket väljer också att gå runt kommunens åtagande och själva placera ytterligare barn i kommunen, vilket kraftigt försvårar för kommunen att få en fungerande verksamhet. Att statliga myndigheter agerar på detta styvmoderliga sätt gentemot kommuner kan inte nog fördömas och bör leda till att kommunen omedelbart avslutar alla frivilliga åtagande. Åtminstone fram tills dess att de statliga myndigheterna är beredda att ge kommunerna en möjlighet att tillsammans med statliga myndigheter komma fram till möjliga lösningar som kan fungera i praktiken och där kommunen inte tvingas på ett ansvar och åtagande som de inte klarar av.

Arbetsmarknaden i Örkelljunga är i dagsläget högst begränsad och de prognoser som finns tyder på att redan de flyktingar som redan placerats i kommunen kommer att få problem att hitta lediga arbeten. Då bör kommunen vara restriktiv med att ta emot fler fram till dess att vi kan se en efterfrågan på arbetsmarknaden, speciellt när det finns andra kommuner som själva hävdar att de kommer att behöva tusentals arbetar inom bara några år. När Örkelljungas politiker från andra partier då säger att vi ska ta emot dessa ungdomar som snart ska ut på arbetsmarknaden, istället för de kommuner som själva säger sig inom kort kommer ha tusentals lediga jobb, så är det vår åsikt att de partierna medvetet lurar dessa till en kommun där de inte har möjlighet att få arbete och försörja sig själv.

Eftersom vårt yrkande inte hörsammades, väljer vi att reserveras oss mot beslutet.

/SD kommunfullmäktigegrupp

• Interpellation: Ge eleverna de kunskaper de har rätt till

Följande är en interpellation (Fråga i Kommunfullmäktige som alla får debattera) om de extremt dåliga betygsresultat som eleverna i Örkelljunga grundskola hade. Närmare varannan elev hade underkänt i något ämne. För vissa klasser så var antalet underkända till och med mer än hälften. Sverigedemokraterna tycker att det är hög tid att vi börjar lägga resurser på våra elevers lärande istället för ett ökat mottagande av flyktingar till kommunen.

Interpellation:

Ge eleverna de kunskaper de har rätt till

Interpellation till Utbildningsnämndens ordförande.

I underlaget från utbildningsnämnden redovisas historiskt dåliga betygsresultat från Örkelljungas skolor. Aldrig, under den tid jag har följt skolan, har resultaten varit så dåliga som de är nu. I vissa klasser har mer än hälften av eleverna inte fått tillräckliga kunskaper av skolan för att klara de lägsta målen som sats upp.

När jag under föregående period var ersättare i utbildningsnämnden så försökte jag att påtala problemet med sjunkande betyg, vid flera olika tillfällen. Dock utan något som helst gehör från den styrande majoriteten. Möjligen kunde instämmande och viss oro för betygsresultaten komma även från socialdemokrater i nämnden. Nu har resultaten fallit så långt att det bör vara svårt, till och med för utbildningsnämndens ordförande, att fortsätta blunda. Det är dessutom ett direkt lagbrott att inte agera. Följande kan man läsa på skolverkets hemsida:

Enligt skollagen ska eleven och elevens vårdnadshavare fortlöpande informeras om elevens utveckling. Även i läroplanen tydliggörs det att läraren allsidigt ska utvärdera varje elevs kunskapsutveckling samt muntligt och skriftligt informera såväl eleven som hemmet. Denna information ska ges genom skriftliga omdömen och utvecklingssamtal men kan även ges vid andra tillfällen. Information är särskilt viktig i de fall eleven riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. Läraren ska även informera rektorn om en elev kan ha behov av särskilt stöd för att kunna nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. 3 kap 4, 8 och 9 §§ skollagen (2010:800)

Trots att skollagen är tydlig så följs inte skollagen av Örkelljunga kommun på framförallt området vad gäller elevers rätt att få stöd och hjälp så att de klarar godkända betyg. Istället pratar man om ”ökad måluppfyllelse”, som om skollagen vore ett mål som man önskar uppfylla. Skollagen är, som namnet antyder, en lag. Lagar ska följas, även av utbildningsnämnden i Örkelljunga.

Jag vill med anledning av ovanstående fråga utbildningsnämndens ordförande följande:

Kommer Örkelljungas skolor att, till skillnad från tidigare, leva upp till lagen och ge alla elever den utbildning och den kunskap de har rätt till, vårterminen 2015?

Kommer särskilt stöd, till skillnad från tidigare, ges till alla de elever som behöver, så att alla elever uppnår godkända betyg, vårterminen 2015?

Mikael Eskilandersson, ledamot kommunfullmäktige Örkelljunga

___________________________________________________

Interpellationen har besvarats i Kommunfullmäktige och svaret tillsammans med efterföljande debatt kan ni se om ni följer länken till Örkelljungas hemsida, där kommunfullmäktige finns inspelat. Det är under punkt 12 på dagordningen som frågan debatteras, även om vi är inne och snuddar på ämnet även tidigare under årsredovisningen från föregående år.

Här kan ni se debatten kring Sverigedemokraternas fråga till Utbildningsnämndens ordförande, Björn Zorec (Punkt 12):

• Motion: Öka föräldraengagemanget i skolan

Sverigedemokraterna motionerade om ökat föräldraengagemang i skolan. Denna motion lämnades in innan det var känt hur dåliga betygen var i Örkelljunga och med tanke på Björn Zorecs senare svar på interpellationen, där han framhåller föräldrarnas engagemang som en av nycklarna till bättre betyg, så bör denna motion bli bifallen. Allt annat vore hyckleri. Vi får troligen anledning att återkomma när den behandlats i Kommunfullmäktige.

Öka föräldraengagemanget i skolan

Motion till kommunfullmäktige i Örkelljunga

Föräldrars engagemang för sina barn i skolan är en viktig del i hur bra elever lär sig. Det har flera olika utredningar slagit fast. Engagerade lärare, engagerade elever och engagerade föräldrar brukar vara de tre faktorer som räknas upp som viktigast för att elever ska lyckas. I kommunstyrelsen i Örkelljunga beslutades att ge utbildningsnämnden i uppdrag att nå målet, att alla elever ska vara godkända i alla ämne när de går ut grundskolan. Ett mål som är satt av riksdagen och som alla skolor ska leva upp till. Dock har Utbildningsnämnden i Örkelljunga, som under den föregående mandatperioden haft svårt att lyckas med någonting de uppdragits att göra, inte lyckats med det heller (motioner har inte genomförts, kunskaperna har sjunkit, fler elever går ut utan godkänt i alla ämne osv.).

I Örkelljungas grundskola finns idag inget arbetssätt som involverar föräldrarna när en elev har svårt att nå godkända grundkunskaper i ett ämne. Till exempel kan en elev gå från ett godkänt ”C” i betyg till ett underkänt ”F”, under en termin, utan att läraren eller skolan informerar eller förvarnar föräldrarna om att eleven plötsligt fått svårt att hänga med i ett ämne. För många elever kan det räcka att få lite stöttning från hemmet, för att lyfta sig tillräckligt för att i alla fall klara ett godkänt betyg. Problemet är att det helt enkelt saknas rutiner för hur man ska hantera en situation där elever inte lever upp till målet, att alla elever ska klara godkända betyg i alla ämnen.

Sverigedemokraterna i Örkelljunga föreslår därför kommunfullmäktige att besluta:

Att i denna motions anda införa ett arbetssätt som gör det möjligt för föräldrar att hjälpa och stötta sina barn i skolarbetet.

Anneli Eskilandersson

Mikael Eskilandersson

Michael Bengtsson

• Inte tillåtet att yrka på färre flyktingbarn i Örkelljunga

Idag, onsdagen den 14 januari, behandlade kommunstyrelsen ett ärende som berörde hur många flyktingbarn Örkelljunga kommun ska ta emot. Eftersom det varit många problem med mottagandet tidigare och det dessutom orsakat kommunen kostnader som inte ersatts av migrationsverket på det sätt som var utlovat när vi började ta emot flyktingbarn, så ville vi minska antalet kraftigt. Allra helst ända ner till noll och därmed även lägga ner verksamheten. Det finns ett tidigare beslut i kommunfullmäktige som säger att vi ska ta emot flyktingbarn, så därför yrkade vi även att frågan skulle tas upp i kommunfullmäktige, så att vi kan avsluta det mottagande vi har. Vårt yrkande var:

”Att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att besluta, att snarast helt avveckla verksamheten för mottagande av så kallade ensamkommande flyktingbarn.”

Kommunstyrelsens ordförande, Carina Zachau (m), vägrade att ta upp vårt yrkande, med motiveringen att det inte var berett av kommunstyrelsens arbetsutskott. Punkten som ärendet togs upp under var punkt 20 . Ökat platsantal för mottagande av ensamkommande barn

Det finns inget beredningstvång i kommunstyrelsen eftersom kommunstyrelsen är ett beredningsorgan. Enligt kommunallagen så har en kommun en skyldighet att ha kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Detta för att kommunstyrelsen ska vara beredningsorgan till kommunfullmäktige. Ett krav på att kommunstyrelsens arbetsutskott först ska bereda våra yrkande blir omöjligt eftersom vi inte har representation i det arbetsutskottet som beredde ärendet. Vi har lämnat in följande reservation och kommer även att lämna in ett överklagande. Tyvärr är det delvis politiker som behandlar överklagandet, så vi får väl se hur det går. Intressant dock att den nya 7-klövern som bildats efter valet inte ens tillåter yrkande på färre flyktingbarn till kommunen, bara fler, så någon minskning av mottagandet är inte ens tillåtet att föreslå, i det ”nya social-moderata” Örkelljunga.

Reservation från Sverigedemokraterna:

20. ökat platsantal för mottagande av ensamkommande barn

Ekonomiskt har verksamheten tenderat att kosta mycket mer än beräknat. I Socialnämnden redovisas en kostnad på uppemot 2300kr per dygn och samma summa återkommer i KS underlag. Det är en kostnad som vida överstiger den ersättning som kommunen får per barn och verksamheten orsakar därmed en kraftig kostnad även för kommunen. För att verksamheten ska hålla budgeten så krävs enligt samma underlag att kostnaden inte överstiger 1600kr per dygn, alltså en differens på upp till 700kr per barn och dag (över 250 000kr per år och barn) och uppemot 44% högre kostnad än beräknat.

Med anledning av ovanstående ville vi Sverigedemokrater yrka ”att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att besluta, att snarast helt avveckla verksamheten för mottagande av så kallade ensamkommande flyktingbarn.”

Eftersom vårt yrkande inte tilläts med motiveringen att det inte är berett, väljer vi att reserveras oss mot beslutet och kommer givetvis att överklaga. Enligt kommunallagen finns inget beredningstvång men en stark yrkanderätt och det måste vara möjligt för oss som parti att yrka, i enlighet med vår syn på verksamheten, i kommunstyrelsen, speciellt när vi inte var representerade i arbetsutskottet.

/SD Örkelljunga

• Socialdemokraterna gav makten till Alliansen

Den 22 december avgjordes slutligen hur nämnder och styrelser i Örkelljunga skulle se ut och styras under de kommande fyra åren. Den tidigare omtalade lösningen med ordförande till Alliansen, 1 vice ordförande till de rödgröna och 2 vice ordförande till Sverigedemokraterna var inte längre något som de rödgröna eller Alliansen ville stå bakom. Istället bildade man tillsammans en så kallade 7-klöver, för att hålla ute Sverigedemokraterna från presidierna. Socialdemokraterna bytte sina 1 vice ordförandeposter mot 2 vice ordförande, i samtliga nämnder. Mot detta fick de egentligen ingenting mer än mindre inflytande och svårare att påverka. De hävdar själva att de fick igenom sin budget, fast utan skattehöjning, och att det var betalningen, men det skulle Socialdemokraterna fått igenom oavsett eftersom SD röstade för samma budget. Så sanningen är att de gav bort sina 1 vice ordförandeposter enbart för att inte Sverigedemokraterna skulle få 2 vice ordförande.

När vi skulle utse ordförandeposterna till kommunstyrelsen så föreslog Sverigedemokraten Mikael Eskilandersson Socialdemokraternas Christer Olsson som motförslag till Moderaten Carina Zachau. Då klargjorde Christer Olsson att han inte kandiderade till ordförandeposten för kommunstyrelsen, vilket är kommunens högsta nämnd under kommunfullmäktige. Sverigedemokraterna erbjöd här Socialdemokraterna att få makten under de kommande fyra åren, men Socialdemokraterna var inte intresserade av att leda kommunen. Sverigedemokraternas gruppledare, Tommy Brorsson, föreslog sedan Christer Olsson som vice ordförande i kommunstyrelsen. Även till denna post ansåg Socialdemokraterna att Alliansens politiker var mer lämpade och Christer avstod från att kandidera.

Det pratades en del om ”kutym” och vad det egentligen var för att utse presidier. När det finns en majoritet så är kutym att majoriteten, i kraft av sitt starkare röstetal, tar ordförande och vice ordförande. Därefter lägger majoriteten ner sina röster och låter oppositionen själva göra upp om 2 vice ordförande. I Örkelljunga talar röstsiffrorna sitt tydliga språk. Majoriteten, som är alla andra partier utom SD (7-klövern), röstade alla på Socialdemokraternas förslag till 2 vice ordförande. Nu hålls alla personval med slutna omröstningar, vilket gör att det blir mindre tydligt vem som röstade på vad, men man får ändå förutsätta att Sverigedemokraterna röstade på sin kandidat och då denna fick 10-11 röster beroende på vilken omröstning, så syns det tydligt att Socialdemokraternas kandidater fick stöd av Alliansen. Det bevisar att den 7-klöver som nu styr Örkelljunga är just en 7-klöver. Alla försök att hävda att det finns tre block motbevisas av dessa röstsiffror.

Något som det däremot pratades betydligt mindre om är ”heder”. Moderaterna har tidigare träffat oss Sverigedemokrater för att ”diskutera den uppstådda situationen” och då var vi ense om hur fördelningen av ordförandeposterna bör se ut. Alltså med den fördelning där Alliansen tar ordförande, rödgröna vice ordförande, och Sverigedemokraterna 2 vice ordförande. Redan under ett tidigare fullmäktige, där valberedning valdes och där ordförande och vice ordförande för valberedningen föreslogs, så gick Alliansen ifrån detta och föreslog även en vice ordförande till valberedningen. Då det stod klart att Sverigedemokraterna tänkte rösta på de Rödgrönas förslag, så drog man dock tillbaka förslaget. Nu visar det sig dock att även Socialdemokraterna väljer att gå ifrån denna informella uppgörelse och röstar numera med Alliansen på varje ordförandepost. Visst grämer det oss Sverigedemokrater lite att vi hjälpte Socialdemokraterna till en vice ordförandepost de själva tydligen inte anser vara värd något.

Den intressanta frågan nu är, hur kommer Socialdemokraternas väljare att se på Socialdemokraternas uppgörelse? Kommer man att tycka att det var rätt att ge bort makten, för att undvika inflytande från Sverigedemokraterna?  Är Socialdemokraternas väljare verkligen nöjda med att Moderaternas Carina Zachau sitter kvar, trots den enorma valförlusten och dessutom med ett aktivt stöd från Socialdemokraterna?