Niclas Bengtsson vald till ny gruppledare för SD Örkelljunga, från 15 oktober | Sverigedemokraterna i Örkelljunga

Niclas Bengtsson vald till ny gruppledare för SD Örkelljunga, från 15 oktober

Niclas Bengtsson vald till ny gruppledare för SD Örkelljunga

Pressmeddelande från Sverigedemokraterna Örkelljunga 2018-09-21

Sverigedemokraternas nya kommunfullmäktigegrupp valde den 20 september Niclas Bengtsson till gruppledare för gruppen och tillika partiets förslag till oppositionsråd i Örkelljunga. Partiet, som numera är största oppositionsblock då vi växt om S + MP, förväntar sig att få det 50% oppositionsråd som största oppositionsparti ska få.

Niclas Bengtsson kommenterar:

• Jag ser framemot att få leda arbetet som gruppledare i en av partiets absolut starkaste kommuner. Jag har varit med från starten i Örkelljunga 2006 och hoppas att vi nu får det genomslag i politiken som väljarna vill att vi ska få.

SD Örkelljunga bildades 2006 efter att i valet ha fått 3 mandat i kommunfullmäktige i Örkelljunga. Örkelljunga uppmärksammades extra när det 2014 blev den kommun där SD fick störst andel röster till kommunfullmäktige med 23,9%. 2018 ökade partiet ytterligare till 31,47% till kommunfullmäktige och är numera största parti med bred marginal.

Största block är Alliansens, M + C + KD, därefter SD och minsta block S + MP.

Tidigare gruppledare var Tommy Brorsson, som kommer ta plats i Kommunfullmäktiges presidium, där vi begär platsen som 2a vice ordförande. Tommy Brorsson avgår som gruppledare vid skiftet mellan grupperna, som är den 15 oktober.

Niclas Bengtsson